
Panini förlänger samarbetet med FIFA och kommer att fortsätta producera fullt licensierade samlarprodukter för FIFA-turneringar fram till minst 2030 i ett viktigt långsiktigt samarbete.
Fotbollens gigant FIFA, har meddelat fortsättningen av sitt långvariga partnerskap med samlarbolaget Panini. Det innebär att Panini exklusivt kommer forsätta vara FIFAs officiella partner för klistermärken, samlarkort, samlarkortsspel och digitala samlarobjekt.
Partnerskapet har hittills sträckt sig över 50 år och kommer att fortsätta till minst 2030. Panini åtar sig att producera samlarprodukter för FIFA-turneringar, inklusive herrarnas FIFA World Cup 2026 och 2030, samt FIFA Women's World Cup 2027. Under förlängningen kommer Panini att revolutionera sina FIFA-licensierade produkter genom att integrera moderna digitala teknologier för att modernisera varumärket och på så sätt även locka nya kunder.
Elisabetta Mussini, Paninis licenschef uttalade: "För oss representerar detta avtal ett erkännande av vårt starka engagemang för samlare och fotbollsfans i allmänhet, och vi kommer att se till att erbjuda dem produkter och upplevelser som aldrig tidigare har setts. Mycket har förändrats under de senaste fem decennierna, men passionen hos fotbollsfans och önskan att dela den med supportrar från hela världen är fortfarande densamma. Tack vare FIFA och Paninis gemensamma ansträngningar kommer deras engagemang att nå en helt ny nivå."
Partnerskapet mellan FIFA och Panini började vid herrarnas VM 1970 i Mexiko. Fortsättningen på detta långvariga avtal är en stor fördel för ett kämpande Panini, eftersom företaget fortfarande befinner sig mitt i en långvarig fejd med rivalen Fanatics.
I augusti lämnade Panini in en anti-trust-stämning mot sin rival och påstod att de försöker monopolisera marknaden för samlarkort efter att ha intagit sektorn för två år sedan.
Panini hävdar att Fanatics har ägnat sig åt "beräknat, avsiktligt och konkurrensbegränsande beteende" genom att säkra långsiktiga exklusiva licensavtal med ligor och spelare.
Emellertid lämnade Fanatics snabbt in en motstämning och påstod att företag som har lämnat Panini till förmån för Fanatics har gjort det på grund av dess inkompetens.
Några stora företag inom idrottsindustrin som har övergett Panini för Fanatics inkluderar National Football League Players Association (NFL), World Wrestling Entertainment (WWE), National Basketball Association (NBA) och Major League Baseball.
Comments